BUAH KELOR

Thursday 3 April 2014 0 comments
Info dan gambar diambil daripada Wall FB Mamak Haji. Terima kasih Mamak Haji di atas perkongsian ilmu ini.
Hari ini mamak haji ingin perkenalkan sayuran berupa buah yang paling istimewa, "buah kelor" atau dalam bahasa tamilnya "murunghai" dalam bahsa Inggeris, "drum stick" atau nama saintifiknya "Moringa Oleifera". Pokok ini berasal dari banjaran Himalaya, India.
Di negara kita, buah kelor ini sangat popular di kalangan kaum India dan orang Melayu. Masakan daun mungkin tidak dikenali dengan orang Melayu tetapi sangat terkenal di kalangan orang Tamil. Buah kelor biasanya digunakan dalam masakan kari terutamanya kari dal, ikan, udang atau ayam.
Khasiat perubatan buah kelor ini diakui berjuta-juta penduduk di Asia. Nilai perubatan seperti boleh mengubati anemia, sakit sendi, asthma, kencing manis, ulcer perut memang telah lama di akui. Buah kelor ini juga sangat baik untuk ibu-ibu yang menyusu untuk tambah susu badan, jangan lupa pulak buah kelor terbukti untuk menambahkan kekuatan tenaga batin untuk suami-suami yang letih berkerja. Buah kelor juga mampu menjarakan anak dan juga sebagai "booster" untuk ketahanan imunisasi tubuh badan.
Kenapa buah kelor ini hebat sangat?. Buah kelor ini mengandungi protein, mineral dan juga vitamin-vitamin B-Complex. Dalam kajian di katakan 100gm buah kelo ini terdapat 9.8gm protein ia itu 17.5 peratus keperluan protein untuk tubuh badan dalam sehari.
~Saya memang suka masakan ayng berasaskan buah kelor ini. Sedap sangat. Manis rasanya.

0 comments:

Post a Comment

 

©Copyright 2011 Pena Ilham Hatiku | TNB